Piispa vai Javert?
Olen aina pitänyt Victor Hugon Kurjia merkittävänä kirjana.
Pelastusarmeijan upseerina ja mentorina minulla oli mahdollisuus yhdistää työ
ja huvi, kun menin mentoroitavani kanssa elokuviin katsomaan Kurjia. En silloin
vielä tajunnutkaan, miten pelastusarmeijalaisuuden ja upseerin kutsumuksen
ytimeen osuimme.
Alkukohtauksessa pahasti vaurioitunutta, mutta loistokkaaksi
rakennettua valtavaa purjelaivaa yritetään epätoivoisesti myrskyssä hinata
telakalle kunnostettavaksi. Kauhukseni huomaan, että pienenpienet ihmisethän ne
vetävät kymmenillä köysillä tuota hirviötä valtavalle alustalleen.
Kaleerivankien epätoivo on niin käsin kosketeltava, että tekisi mieleni paeta
salista. Telakka-altaan reunoilla vaanivat vartijat aseineen. Kauhistuttava
valvova silmä.
Kun laiva on lopulta saatu paikoilleen kulkevat masennetut
miehet pois kahleineen. He tallovat kuravedessä lilluvaa Ranskan lippua
katkenneen lipputangon päässä, kunnes vartija Javert käskee vanki Jean
Valjeanin nostaa lippu raskaine tankoineen.
Jean Valjean pääsee vapauteen, mutta hänen vanginelämänsä
näkyy hänestä aina päällepäin. Valvontajärjestelmän tehtäväksi jää lähinnä
huolehtia, ettei hän ikinä vapaudu stigmastaan.
Siinä missä turvaverkko muuttuu hämähäkinverkoksi, apu
löytyy vaatimattomalta piispalta. Vaarallisuudestaan, epäluotettavuudestaan
huolimatta piispa ruokkii ja majoittaa Valjeanin. Yön pimeydessä tämä ryöstää
piispan hopeat, mutta Valjeanin jäätyä kiinni teostaan piispa vaatiikin
vapautta Valjeanille väittäen antaneensa hopeat (entiselle) vangille.
Hopeat, raha, on vangin ainoa mahdollisuus päästä takaisin
elämään. Vangin keltaisella passilla varustettuna rahaa taas ei saa muuten kuin
varastamalla. Saatuaan ensin armon ja arvon Valjean löytää katumuksen
teostaan. Vaikkakin niin ymmärrettävää, hän teki väärin. Hänet on ostettu
vapaaksi. Hän valitsee uuden elämän. Hänestä tulee reilu työnantaja ja
kaupungin hyväntekijä, joka uhrautuu toisten hyväksi.
Mutta poliisi Javertin mielestä oikeus on sitä, että paha
saa aina kovan rangaistuksen. Hän ei usko uusiin mahdollisuuksiin. Hän ei
suostu näkemään yhteiskunnan sortavia rakenteita, jotka tuottavat
rikollisuutta. Lopulta Javert joutuu totuuden kanssa kasvokkain: Valjean on
oikeasti muuttunut mies, se, minkä varaan Javert-parka on koko elämänsä
rakentanut, ei olekaan totta. Ihminen voi muuttua, rakkaus muuttaa. Maailmaan
ei mahdu sekä JAvertia että tätä uutta Valjeania, ja niinpä Javert näkee vain
yhden ratkaisun. Hän tappaa itsensä.
Kun ihmiset virtaavat salista ulos ja huokailevat
kulkiessaan elokuvan ihanuutta, tekisi minun mieli aloittaa salissa
herätyskokous: Ei tämä ole vain elokuvaa, tämä on TOTTA! Ihmiset joutuvat noin
epätoivoisin oloihin ja rakkaus, se että joku uskoo heihin ja armahtaa, luo
mahdollisuuden uuteen elämään. Me olemme tämän elämän kätilöitä, me tunnemme
Jean Valjeaneja! Ettekö te haluaisi itseä nähdä tämän tapahtuvan teidän
ympärillänne?
Suomen lippu ja EU:n lippu kaikessa mahtipontisuudessaan
makaa kuraisessa vedessä tallottuna joka kerta kun ihmisen arvo kielletään
meidän perusturvajärjestelmässämme, kun sosiaalitapaukseksi muutetun
ainutkertaisen ihmisen lahjat jäävät käyttämättä, lukuisia verkostopalavereja
käytetään jotta voitaisiin puhua hänen ylitseen ja ohitseen. Ja niin ironista,
että nämä mitättömyyksinä pidetyt ihmiset pannaan nostamaan noita lippuja
teettämällä heillä ilmaista työtä työharjoitteluissa, kuntouttavassa
työtoiminnassa, työvalmennuksessa ja ties missä, jota ilman tämä maa varmaan
kaatuisi muutamassa vuodessa. Valvova silmä hetkeäkään herpaantumatta heidän
yläpuolellaan: ettet vaan piilottele meiltä yhtäkään pankkitiliä, tulotietoa,
terveyden ripettä jonka varjolla voimme kieltää sinulta sairasloman tai
–eläkkeen tai hoitotuen. JA onkohan sinusta oikeastaan tuohon
vanhemmuuteenkaan?
Jotenkin 90-luvun laman jälkeen on tullut hyväksyttäväksi
etäännyttää itsensä niistä, joiden voimaannuttamiseen on saanut koulutuksen ja
mistä saa palkkaa. Samaan aikaan kuin palvelujen käyttäjistä, potilaista tai
yksinkertaisesti lähimmäisistä tuli asiakkaita, heistä tuli ”niitä”. Kun
”niiltä” huostaanotetaan lapsi, se ei satu yhtä paljon kuin minua sattuisi
(näin minulle opetettiin PRIDE-koulutuksessa), koska hei, nehän on niitä! Ne on
syntyneet tuollaisiksi, niille riittävät armopalat, ei ne koskaan tosta nouse,
ainakaan jos eivät ole ensimmäisten sosiaalityön tai terapian saatavilla
olevien standardikeinojen avulla sitä tehneet.
Minusta tuntuu aina niin oudolta, kun johtamassani
Pelastusarmeijan osastossa (paikallisseurakunnassa) toimiva, lahjakkaana ja
hyvänä vapaaehtoisena toimiva henkilö onkin sosiaalitoimistossa asioidessaan
holhottava sosiaalitapaus, jonka vanhemmuuden taitoja epäillään mutta ei tueta,
jonka omiin ratkaisuihin ja tahtoon ei luoteta vaan joka työnnetään johonkin
sopivana pidettyyn muottiin. Palveluun, jonka soveltuvuutta tai tarpeellisuutta
itselleen ei kysytä häneltä itseltään, mutta jota nyt sattuu olemaan
saatavilla. Häkellyttävää kyllä noissa standardin mukaisissa palveluissa
roikkuu usein kymmen-, jopa satakertainen hintalappu verrattuna siihen, mitä
asiakas kenties uskaltaa pyytää ja mihin järjestelmällä ei ole varaa.
Palavereissa ja tapaamisissa, joissa näiden ihmisten ja
heidän lastensa kohtaloista päätetään, tapaavat ammattilaiset, joista osa näkee
asiakkaansa (uhrinsa?) vasta ensimmäistä kertaa ja joiden nimiä asiakas ei
muista. Ne monet, monet henkilöt, joilla on pinnallinen käsitys jostakin tämän
ihmisen elämän pienestä osa-alueesta. Minä, joka olen tuntenut ihmisen vuosia,
kerhottanut ja leirittänyt hänen lastaan, kyläillyt hänen kotonaan ja tunnen
hänen lähipiirinsä ihmiset, lapsia välillä hoitava ystävä, naapuri joka kuulee
kaiken seinän takaa; me puutumme tästä asiantuntijoiden joukosta. Oliko Javert
todella se, joka parhaiten tunsi Jean Valjeanin? Vai piispa? Vai ne, joita uusi
Valjean auttoi?
En halua mustamaalata kaikkea julkisella sektorilla tehtävää
auttamistyötä. Olen tukivanhempana ollut mukana yhdessä hyvässä
verkostopalaverissa ja omien lasteni kanssa tavannut erinomaisen
koulupsykologin. Tunnen muutaman mukiinmenevän lastenvalvojan, lastensuojelun
sosiaalityöntekijän, mahtavan psykiatrin, 2 perheneuvojaa jne.. Heitä yhdistää
yksinkertainen halu saada asiat kuntoon, kyky arvostaa ja kuunnella ihmistä, lopettaa
lässytys ja palaverointi ja tehdä jotakin. Ja vankkumaton usko siihen että
jotain voidaan tehdä. Jos se on vaikeaa niin otetaan käyttöön suunnitelma B
yhteisen suunnitelman onnistumiseksi. Sillä, ettei kaikki julkinen auttamistyö
ole Kurjien tasoa, ei voida mitätöidä tosiasiaa, että köyhäinhoidon
mentaliteetti ja Javertin ajattelutapa on taas hiipinyt
perusturvajärjestelmäämme.
Järjestelmämme rikki jauhamat ihmiset, joita viikottain
tapaan työssäni, eivät ole valitettava poikkeustapaus, vaan seurausta yleisesti
hyväksytystä ajattelusta. Sen mukaan vaikeuksiin joutunut ihminen on itse
syyllinen kohtaloonsa, lähtökohtaisesti huono. Hän ei muuta tarvitse kuin
jonkinasteista hengissäpitämistä -ei hänestä ihmistä tule tekemälläkään.
Empatia ja arkijärki ovat turhuutta.
Mutta minä uskon Jean Valjeaniin. Hyvinkin pienillä
resursseilla ja vaatimattomalla ammattipätevyydellä saadaan monen kohdalla
paljon aikaan kun niihin yhdistetään arjen empatia, rakkaus ja kunnioitus.
Kaisa
Mäkelä-Tulander
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti