sunnuntai 22. joulukuuta 2013

Vieraskynä: Arjen ihmeitä







Kaunein palaute, jonka olen koskaan saanut, on tämä: erästä ryhmää aloitettaessa ryhmäläisiltä kysyttiin, miksi he ovat tulleet ryhmään. Yksi ryhmäläinen totesi olevansa ryhmässä, koska ”Kaisalla on jotakin suunnitelmia” hänen varalleen. Ymmärsin palautteen tarkoittavan suurin piirtein että koska ”Kaisa uskoo minuun”.

Se piti paikkansa. Olin alkanut uskoa häneen, vaikka alun perin en uskonut. No, sehän oli minun vikani ja ongelmani, ei hänen. Minä en osannut uskoa niin paljon kuin olisi kuulunut ja hän olisi ansainnut. Kuultuani nämä hänen sanansa, olen alkanut uskoa yhä enemmän ja yhä uudestaan hän on lyönyt minut ällikällä.

Me molemmat olemme yltäneet yhä parempaan, hän omassa elämässään ja minä suhteessa häneen, koska olemme saaneet myönteistä palautetta. Hän siinä kautta, että uskon hänen kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa, ja minä suhteessa häneen, koska hän on vahvistanut minua viestittämällä: kyllä, sinä osaat auttaa minua eteenpäin, minä kasvan sinun seurassasi.

Tämän yhden ihmissuhteen takia on kannattanut tehdä työtä vuosia koska hänestä kasvaa päivä päivältä voimakkaampi toivon lähde ihmisille ympärillään.

Jo Harry Potter –kirjat ovat opettaneet meille, niillekin jotka eivät Raamattua lue, mikä on suurin voima maailmassa. Ja se, joka ei tartu kaunokirjallisuuteen voi lukea samaa vähän eri muodossa pedagogiikan uusista löydöksistä. Rakkaus. Tai voi sanoa, että toisen kunnioittaminen. Tai luottamuksen rakentaminen. Tai myönteinen palaute, miten vain haluat sitä nimittää. Joka tapauksessa kyse on hyvistä sanoista ja teoista, tilan ja vapauden antamisesta toiselle omana itsenään.

Olen täysin hämmentynyt tämän voiman mahtavuudesta. Aikuisten lisäksi olen kokenut samaa lasten kanssa. Lapsi, jonka kanssa olen täysin neuvoton, epätoivoinen ja voimaton, asettuu kauniisti aloilleen ja suostuu olemaan noin riittävän tottelevainen (liikahan olisi sairasta) kun olen keksinyt hellitellä häntä ja sanoa jotakin kaunista kun siihen vähänkin ilmenee aihetta. Sellaiset kokemukset huimaavat ja saavat kyyneleet silmiin.

En epäile hetkeäkään etteivätkö maamme perusturvan ongelmat olisi ratkaistavissa ja etteivätkö ne olisi jotenkin ratkaistavissa jopa niillä pienillä resursseilla, joita on käytettävissä. Se vain vaatii tämän suurimman, ilmaisen voiman käyttöönottoa. Sitä, että eri toimijat sosiaalityön kentällä alkaisivat luottaa toisiinsa ja ansaita toistensa luottamusta pyrkimällä kaikki samaan päämäärään, siihen että ihminen itse löytäisi tavoitteen ja merkityksen elämälleen, jonka saavuttamisessa eri toimijat häntä yksissä tuumin tukisivat toisiaan kannustaen, ymmärtäen ja sietäen.

Olen lukenut hyvän neuvon, jonka mukaan (maailmanparantajalle)on tärkeää rakastaa enemmän hyvää kuin vihata pahaa. Se on vaikeaa kun vihattavaakin riittää ihan työksi asti. Liian kauan kiltteyttä ja yksinkertaisia, hyviä tekoja on pidetty naiivina, mitättömänä puuhasteluna. Mutta ongelmien vyöryessä päälle, vääryyden lisääntyessä ja omien voimien valuessa hiekkaan ei muuta jää jäljelle.

Ensimmäinen askel voisi olla vaikkapa sosiaalityön asiakkaan täyden ihmisyyden myöntäminen, toimiminen häntä kohtaan niin kuin itse toivoisi itseään kohdeltavan hänen asemassaan.

”You, you may say I’m a dreamer, but I’m not the only one. I hope some day you’ll join us”…
                                                                                                                                                                              Kaisa Mäkelä-Tulander

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti